ایمن‌سازی بازار وکیل در دستور کار قرار گرفت

  • تاریخ انتشار : 1396/7/24 ساعت : 14:27 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : فارس
​با برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری استانداری فارس، رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز و هیئت امنای بازار وکیل، گام نخست برای ایمن‌سازی این مجموعه تاریخی گردشگری برداشته شد.

به گزارش ایسنا، به دنبال طرح انتقاداتی پیرامون غیرایمن بودن بازار وکیل و نبود امکان امدادرسانی مناسب در صورت وقوع حادثه و انجام فعالیت‌های مقابله‌ای با بحران‌های مختلف در این مجموعه، جلسه‌ای با حضور مسئولان و هیئت امنای بازار وکیل برای بررسی و رفع مشکلات ایمنی برگزار شد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در این جلسه با اشاره به ثبت آثار تاریخی مجموعه‌ی زندیه اضافه کرد: برای ثبت این اماکن در سازمان ملل، تمام استانداردهای لازم مد نظر قرار می‌گیرد.

شاهپور رستمی اضافه کرد: در این راستا باید رفع مواردی که باعث نا ایمنی بازار وکیل می‌شود، مرتفع شود و این مهم در مرحله‌ی اول وظیفه کسبه و بازاریان است.

رستمی به هیئت امنای بازار وکیل یک‌ماه فرصت داد تا نسبت به رفع موارد ناایمن مشخص و ابلاغ شده از سوی سازمان آتش‌نشانی شیراز اقدام کرده و مشکلات در این زمینه را به حداقل ممکن برسانند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز نیز گفت: برای حفظ بازار وکیل به‌عنوان یک اثر تاریخی و تضمین سلامت شهروندان و گردشگران و بازاریان به همکاری و عزم تمام اداره‌ها و سازمان‌ها و البته همکاری هیئت امنا و کسبه بازار نیازمند هستیم.

محمد فرخ‌زاده به خدمات و اقدامات سازمان آتش نشانی شیراز برای ارتقاء ایمنی بازار وکیل اشاره و اضافه کرد: تاکنون 334 دستگاه خاموش کننده 6 کیلویی به بازاریان اهداء و در تمام حجره‌های بازار وکیل شمالی، جنوبی و بازار نو نصب شده است.

فرخ‌زاده گفت: تعداد 13 دستگاه خاموش کننده پودری 50 کیلویی چرخدار و یازده دستگاه شیر هیدرانت شهری در معابر بازار نصب شده است.

او این اقدامات را نشان‌دهنده عزم جدی سازمان آتش‌نشانی برای ارتقاء ایمنی بازار و رفع موارد غیرایمن دانست و گفت: انجام بازدیدهای دوره‌ای توسط کارشناسان پیشگیری، مشاوره در استقرار سامانه اعلام و اطفاء حریق استاندارد، آموزش‌های رایگان به تمامی کسبه بازار در زمان‌های مختلف با مراجعه حضوری کارشناسان، تهیه کتابچه ایمنی بازار و ارائه آن به کسبه بازار وکیل، می‌توان به طرح اطفاء حریق در بافت‌های تاریخی فرهنگی شیراز با رویکرد نحوه مقابله با حوادث و آتش سوزی بوده است.

فرخ‌زاده گفت: تا کنون چندین بار فهرست نا ایمنی‌های بازارهای تاریخی شیراز برای برطرف کردن آنها به هیئت امنای بازار و مسئولین میراث فرهنگی ابلاغ شده است که انشاء‌الله با عزم جمعی مشکلات با سرعت بیشتری مرتفع شود.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز با اعلام آمادگی برای انجام بازدیدهای ایمنی و ارائه مشاوره رایگان به کسبه، گفت: با هدف اجرای سیستم‌های اعلام و اطفا حریق، ارائه آموزش‌های ایمنی و آتش نشانی به کسبه و استفاده از پتانسیل حوضچه‌های آب موجود در تیمچه‌های بازار برای آبرسانی سریع در مواقع بروز حریق، برای رفع نواقص و ارتقاء ایمنی تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس، بازار وکیل یکی از بخش‌های مهم مجموعه‌ی تاریخی زندیه در شیراز به‌شمار می‌رود که کارشناسان بر لزوم ایمن‌سازی آن در ابعاد مختلف و ساماندهی شبکه‌های آب، برق، گاز و ... در آن تاکید دارند.

کارشناسان معتقد هستند که اگر حادثه‌ای نظیر آتش‌سوزی یا زلزله در بازار وکیل رخ‌دهد، با شرایط کنونی شاهد بروز یک بحران در امدادرسانی خواهیم بود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید