چین , دانشگاه پکن , دانشگاه تهران " />

تمایل دانشگاه تهران برای توسعه روابط فرهنگی با چین

پکن - ایرنا - مدیرکل برنامه ریزی و همکاری های بین المللی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران مایل است از طریق تبادل دانشجو و استاد به توسعه روابط فرهنگی دو کشور ایران و چین بپردازد.
به گزارش ایرنا عبدالمجید اسکندری روز شنبه در همایش پژوهشی شصتمین سالگرد تاسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن افزود: دانشکده ادبیات دانشگاه تهران علاقه مند به همکاری و تبادل دانشجو و استاد با دانشکده زبان های خارجی دانشگاه پکن است.
وی ادامه داد: روابط دو کشور در ابعاد مختلف در سطح بالایی است و افرادی که زبان فارسی آموخته اند می توانند این روابط را تحکیم ببخشند.
او با تبریک شصتمین سالگرد تاسیس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن گفت: روابط دو دانشگاه تهران و پکن همیشه فعال بوده و در مقاطع مختلف، تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند.
او با اشاره به تدریس زبان چینی در دانشگاه تهران گفت: زبان های فارسی و چینی از آواهای زیبای جهان هستند و دانشجویان همگام با آموختن این دو زبان، فرهنگ و تاریخ دو کشور را هم فرا می گیرند و در لوای فراگیری زبان، ارزش های اجتماعی و دینی دو کشور را هم منتقل می کنند.
اسکندری با اشاره به اینکه اجداد ما از طریق راه ابریشم با همدیگر در ارتباط بوده اند ، گفت: همیشه روابط ایران و چین، به عنوان دو تمدن بزرگ دوستانه بوده است.
او با اشاره به اهمیت زبان چینی برای ایران گفت: روابط دو کشور از نظر سیاسی و اقتصادی در سطح مناسبی است و افرادی مانند دانشجویان زبان فارسی و چینی می توانند این روابط را محکم کنند.
مدیرکل برنامه ریزی و همکاری های بین المللی دانشگاه تهران گفت: دانشجویان چینی به مراتب خیلی راحت تر از دانشجویان کشورهای همسایه ایران زبان فارسی را می آموزند.
اسکندری افزود: در توصیه های دینی ما آمده است دانش را بجوییم حتی اگر در چین باشد این یعنی اینکه ما باید در راستای آموزش از جمله آموزش زبان و ادبیات چینی و فارسی اهتمام بورزیم.
همایش شصتمین سالگرد تاسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن روز شنبه با حضور سفیر کشورمان در چین، رییس دانشگاه پکن و جمعی از زبان آموزان و علاقه مندان به زبان و ادبیات فارسی و با همت و همکاری دانشگاه پکن و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد.
کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن در سال 1957 میلادی راه اندازی شد و امسال 60 امین سالگرد تاسیس آن جشن گرفته شد.
هم اکنون در دانشگاه پکن 10 دانشجو با کمک چهار عضو هیات علمی مشغول آموختن زبان و ادبیات فارسی هستند.
دانشگاه پکن تا کنون 15 دوره در مقطع کارشناسی، 20 دوره مقطع کارشناسی ارشد و 5 دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی پذیرفته است و مجموعا 300 نفر از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن فارغ التحصیل شده اند.
در حال حاضر در هفت دانشگاه چین شامل دانشگاه زبان های خارجی پکن، دانشگاه شانگهای، دانشگاه زبان های خارجی شی ان، دانشگاه شماره 2 زبان های خارجی پکن، دانشگاه گوانجو و دانشگاه مدیریت و تجارت ببن الملل پکن، رشته زبان و ادبیات فارسی تدریس می شود.
**آساق**1904**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

نظر خود را ثبت کنید