در تشریح عملکرد جهاد دانشگاهی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان اعلام شد؛

اجرای پایلوت هدایت شغلی در دانشگاه علم‌وفرهنگ/ایجاد پارک فناوری‌های نرم

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از اجرای پایلوت طرح نظام هدایت شغلی دانشجویان در دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد و گفت: با از سوی وزارت علوم‌ موفق به دریافت مجوز برای راه‌اندازی پارک فناوری فناوری‌های نرم و هویت‌ساز شدیم.

به گزارش ایسنا دکتر محمدرضا پورعابدی امروز در نشست بررسی عملکرد جهاد دانشگاهی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه این نهاد اقدامات گسترده‌ای در حوزه علم و فناوری داشته است، افزود: این نهاد با الهام همه جانبه از آرمان‌های انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ تاسیس شد.

وی ماموریت‌های این نهاد را تولید و تدوین فناوری، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، انتشار دانش از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش‌های تخصصی و ترویج کارافرینی عنوان کرد.

پورعابدی برخورداری از منابع انسانی و متعهد و کارآمد، پیشگام در توسعه علم و فناوری و ایجاد تعامل سازنده در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را از چشم‌اندازهای جهاد دانشگاهی در افق ۱۴۰۴ دانست و ادامه داد: این نهاد یک نهاد عمومی غیر دولتی است که ۲۰ درصد اعتبارات آن دولتی بوده و ۸۰ درصد از محل انجام فعالیت‌های پژوهشی و فناوری تامین می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای را از اولویت‌های این نهاد عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس انجام تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی، پیگیری طرح‌های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی تا مرحله نیمه صنعتی، ارائه خدمات علمی و فنی در زمینه‌های مختلف و برنامه‌ریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم برای فراهم کردن زمینه فعالیت‌های علمی از جمله وظایف تعیین شده برای این نهاد است.

وی همچنین با اشاره به اهداف پژوهشی جهاد دانشگاهی در افق ۱۴۰۴ ادامه داد: عرضه تولیدات پژوهشی جهاد دانشگاهی توسط قطبهای علمی از جمله این اهداف است که بر این اساس ایجاد ۲۰ قطب علم و فناوری را در دستور کار داریم، ضمن آنکه درصدد هستیم ۵۰ درصد قطبهای علم و فناوری جهاد دانشگاهی در سطح منطقه و ۵ درصد در سطح جهانی از لحاظ علم و فناوری شناخته شود.

ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی

پورعابدی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش این نهاد در اجرای نقشه جامع علمی کشور، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۷ ماموریت برای ما تعریف شد.

به گفته وی، مدیریت انتقال و توسعه فناوری در طرح‌های توسعه‌ای، ایجاد نهاد پژوهشی و فناوری ملی برای اجرای طرح‌های کلان ملی پژوهشی، مشارکت در توسعه آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته، ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان، ارتقای فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری، مشارکت در گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی _ ایرانی و مشارکت در ترویج و تعمیق کرسی‌های نظریه پردازی از جمله نقش‌هایی است که به جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان واگذار شده است.

اجرای بیش از ۱۲ هزار طرح کارفرمایی در جهاد

وی با اشاره به ایجاد ۳ پژوهشگاه و ۲۶ پژوهشکده در جهاد دانشگاهی، گفت:  ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح خاتمه یافته تا سال ۹۵ داشته‌ایم، علاوه بر آن ۶۷ درصد طرح کارفرمایی و ۳۳ درصد داخلی بوده است.

به گفته وی، در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تعداد ۶۲۷ طرح خاتمه یافته است که ۶۰ درصد آن کارفرمایی بوده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تعداد اختراعات این نهاد را ۴۷۶ و تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی را ۶۵۰۰ مقاله عنوان کرد و افزود: در سال‌های ۹۴ و ۹۵  به میزان ۱۳۵ میلیارد تومان پروژه اجرایی شده که ۱۲۰ میلیارد تومان آن کارفرمایی بوده است.

طرح‌های شاخص جهاد

پورعابدی با اشاره به اجرای پروژه‌های شاخص در راستای اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی، طراحی و ساخت ۳ عدد رشته لوله مغزی سیار نمونه برای دستیابی به دانش فنی و طراحی و ساخت و نصب بازوهای بارگیر  از جمله پروژه‌های این نهاد است.

وی ساخت پکیج نمک‌زدایی نفت خام به روش الکترو استاتیک  را از دیگر طرح‌های اجرایی جهاد دانشگاهی عنوان و اظهار کرد: طراحی و ساخت این پکیج برای ۵۰ بشکه در روز برای میدان نفتی در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد.

این مقام مسوول با اشاره به دستاوردهای تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در زمینه سلول‌های بنیادی گفت: متاسفانه تاکنون نه توانستیم بیمارستانی پیدا کنیم و نه توانستیم اعتباراتی برای ساخت بیمارستانی برای سلول‌درمانی دریافت کنیم؛ از این رو برخی از بیماران نیازمند برای دریافت خدمات سلول درمانی تا ۳  سال در نوبت قرار دارند.

ایجاد پارک فناوری‌های نرم

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه دو پارک فناوری البرز و کرمانشاه را راه‌اندازی کردیم، از ایجاد پارک علم و فناوری فناوری‌های نرم و هویت ساز خبر داد.

وی با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی این پارک از سوی وزارت علوم دریافت شده است، گفت: از میان شرکت‌های ایجاد شده در پارکهای علم و فناوری جهاد دانشگاهی ۸۵ شرکت دانش‌بنیان شدند.

تلاش برای رفع بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

پورعابدی از اجرای طرح "طراحی و تدوین نظام هدایت شغلی دانشجویان" خبر داد و گفت: فاز مطالعاتی و پیاده‌سازی پایلوت آن در دانشگاه علم و فرهنگ در حال اجراست.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید