اعتراض ترکیه به تصمیم هلند در قبال «نسل‌کشی ارامنه»

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اقدام پارلمان هلند مبنی بر به رسمیت شناختن اتفاقات سال ۱۹۱۵ به عنوان نسل‌کشی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام پارلمان هلند مبنی بر شناسایی اتفاقات سال ۱۹۱۵ به عنوان نسل‌کشی ارامنه را به شدت محکوم می‌کنیم. تصمیم بی‌پایه و اساس پارلمان کشوری که چشمان خود را به روی اتفاقات سربرنیتسا در قلب اروپا بسته است، اتفاقاتی که هنوز درد و رنجش به پایان نرسیده است، نه تهدید محسوب می‌شود و نه باعث اجرای عدالت.

بر اساس این بیانیه، پشت این تصمیم هیچ‌گونه مبنای حقوقی و واقعی وجود ندارد. موضع ترکیه در قبال اتفاقات ۱۹۱۵ بر اساس واقعیت‌های تاریخی و قوانین بین‌المللی و حقوقی است. آرای دادگاه حقوق بشر اروپا در این باره حقانیت ترکیه را ثابت کرده است.

پارلمان هلند وقایع سال ۱۹۱۵ را "نسل کشی" توصیف کرد.ه است در پارلمان هلند ۱۴۲ رأی موافق در مقابل سه رأی مخالف به طرح ارائه شده مبنی بر شناسایی این وقایع به عنوان "نسل‌کشی" داده شد.

یک سیاستمدار هلندی اعلام کرد: نمی‌توانیم تاریخ را انکار کنیم. در کشور ما قانون بالاتر از همه مسائل قرار می‌گیرد. ما در اینجا نباید از انجام کارهای درست بترسیم.

 در پی آغاز تنش‌ها میان ترکیه و هلند در ماه مارس ۲۰۱۷ به دلیل جلوگیری از سخنرانی تبلیغاتی مقامات آنکارا در شهرهای هلند، چندی قبل وزارت خارجه هلند اعلام کرد که به طور رسمی سفیر خود در ترکیه را که عملا در طول حدود یک‌سال گذشته از ورود وی به کشور ممانعت شده بود، خارج کرده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید