دانشیار دانشگاه تهران :

گروه‌های مرجع تغییر کرده‌اند

  • تاریخ انتشار : 1396/12/9 ساعت : 14:22 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : ایلام
دانشیار دانشگاه تهران معتقد است: پرداختن به کار خیّر از ساحتی دینی به امری اجتماعی تغییر یافته و در این مسیر گروه‌های حاشیه‌ای در حال تبدیل شدن به گروه مرجع هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر «مهری بهار» در نشست تخصصی علمی «تغییرات فرهنگی و چالش های آن در ایران» با بیان اینکه تخصص من مطالعه بر روی ساحت امر خیر در ایران است ، اظهار کرد: خیّر از ساحتی دینی به امری اجتماعی تغییر یافته است .

وی گفت: یکی از بحث های اصلی که در حوزه دین اتفاق می افتد بحث تغییر خیر از یک بحث دینی به حرکتی جمعی تبدیل شده است، این شاید منجر به ورود گروه هایی مرجع مانند هنرمندان، بازیگران سینما  به این حوزه شده است .

دانشیار دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر مراسم مذهبی بر محور خطابه و روضه خوانی بود الان با پدیده‌ای به نام مداحی پاپ روبرو هستیم. فوتبالیست‌ها هنرمندان و گروه‌های مرجع زمینه را برای این تغییرات ایجاد کرده‌اند، عنصر مهم دیگر گروه‌های خاموش و حاشیه ای بودند که خیلی محوریتی نداشته اند اما جرات پیدا کرده‌اند که در متن قرار گیرند، مثلا قومیت ها، مشاغل مختلف، مثلا ورود زنان موجب تغییرات بنیادین شده است .

بهار گفت: وقتی مناسک دینی بیشتر جنبه مردمی و عامه پسند پیدا می‌کند خیریه‌ها متولد می شود که با تغیییر گرو های مرجع فضای دینی فراغتی می‌شود و از فضای دینی فاصله می‌گیرد و بیشتر جنبه‌های روزمره تبدیل  می‌کند .

دانشیار دانشگاه تهران ادامه داد: یکسری کمپین اتفاق می افتد، فضاهایی که قبلا در حیطه شخصی روحانی درمی‌آید و به دست دیگران می افتد و زنان خیلی مهم تر می‌شوند، در این تغییر به دلیل تغییر ماهیت یکسری هیجان های عمومی بوجود می آید که در زلزله و سقوط هواپیما خود را نشان می دهد و کنشگران جدیدی متولد می‌شوند که می توانند هیجان عموم را برانگیزند .

بهار تصریح کرد: وقتی تکنولوژی گروه هاای مرجع حاشیه ای  را منشاء هیجان عمومی می کنند و مراکز رسمی را به حاشیه می برند، در اینجا قواعد متصلب رنگ می بازند که ناشی از یکسری ورود سلایق جدید است، و اینها یکسری نیازسنجی جدید داشتند تا بتوانند این سلایق را ورود بدهند .

وی با اشاره به یک مقاله گفت: امروز ماهیت وقف‌ها دگرگون شده و واقفان به نیازهای روزمره در وقف خود مانند مشکلات زنان بی‌سرپرست توجه می‌کنند .

دانشیار دانشگاه تهران تصریح کرد: در دوران صفویه و قاجاریه زنان تاجر یا شاهزاده  یا درباری اهل وقف بودند، سوال اینجاست که آیا این فعالیت زنان در حال حاضر بازتولید شده؟ که باید گفت بله از طریق خیریه ها بازتولید شده یعنی زنان از طریق کنشگری در امور خیریه باز فعال هستند و زنان از طریق ورود به یکسری کارهای دارای ماهیت دینی اما گره خورده به حرکت جمعی این قدرت را بازتولید کرده‌اند .

بهار تصریح کرد: زنان هم واقف هستند و هم مورد مصرف را مشخص می کنند، زنها در کمک به همنوع و نوعدوستی خیلی همزادپنداری می کنند .

وی قدرت در تمایزیافتگی زنان را در این زمینه مهم برشمرد و گفت:زنان از طریق خیر خود را را متمایز از دیگران می‌دانند و در واقع زنان با موسسات خیریه خود را به گروهی مرجع تبدیل کرده‌اند که در این زمینه فضای مجازی به بهترین شکل موثر بوده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید