دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان خبر داد:

آبیاری فضای سبز شهرداری‌های استان سمنان با آب شرب!

  • تاریخ انتشار : 1397/3/24 ساعت : 11:27 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : سمنان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: مصرف بی‌رویه و غیر اصولی آب در شبکه آبیاری فضای سبز شهری توسط شهرداری‌ها بسیار نگران‌کننده است و در همین خصوص تدابیر ویژه‌ای برای مدیریت مصرف در این بخش اندیشیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ایرج حیدریان در جلسه شورای حفاظت از آب استان سمنان، افزود: بعضاً این آبیاری‌ها در شهرهای سمنان، دامغان، بیارجمند، شاهرود و... در ساعات اوج گرما، مانند ساعت دو بعدازظهر انجام می‌شود که هیچ تأثیری بر فضای سبز ندارد چرا که در اوج گرما، آب تبخیر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در برخی از پارک‌ها و اماکن تفریحی دیده شده که حجم زیادی از آب شرب از طریق تانکرهای حمل آب در بخش آبیاری فضای سبز شهری آن‌هم به صورت کاملا سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حجم زیادی از آب هدر می‌رود.

وی ادامه داد: در کارگروه سازگاری با کم‌آبی هیئت دولت مصوب شده که باید 30 درصد از آب مصرفی در فضای سبز شهری باید کاهش پیدا کند، در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان نیز این مصوبه به شهرداری‌های استان ابلاغ می‌شود تا ضمن کاهش مصرف آب در فضای سبز شهری و پارک‌ها، نسبت به تجهیز سیستم های آبیاری شهری به آبیاری نوین و قطره‌ای اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان همچنین اضافه کرد: طبق مصوبه جلسه شورای حفاظت از آب استان سمنان، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان سمنان ملزم به همکاری با شرکت آب منطقه‌ای سمنان جهت نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی شدند.

حیدریان تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبات شورای حفاظت از آب استان سمنان در جلسات گذشته تصویب تدوین و اجرای برنامه عملیاتی مدیریت شرایط حاد و بحرانی خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی استان بود که در این راستا مقرر شده بود جهاد کشاورزی استان نسبت به کاهش کشت بهاره با هدف مدیریت مصرف آب اقدام کند.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان به گزارش اخیر جهادکشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: براساس گزارش جهادکشاورزی استان سمنان، کشت بهاره در استان در سالجاری حدود یک هزار و 150 هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: همچنین در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مصوب شده که لیست انشعابات غیرمجاز آب در سطح استان جهت برخورد قانونی به دادگستری استان ارائه شود که در این راستا نیز اقدامات خوب و مناسبی در استان انجام شده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید