فراخوان اپوزیسیون مقدونیه برای تظاهرات علیه توافق با یونان

بزرگترین حزب اپوزیسیون مقدونیه در اعتراض به معاهده‌ای با یونان برای تغییر نام این جمهوری سابق یوگسلاوی، خواستار راهپیمایی مردم شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، زوران زائف نخست‌وزیر مقدونیه سه‌شنبه گفت با الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر مقدونیه به توافقی رسیده است تا به مناقشه اسمی چندین دهه‌ای میان دو کشور پایان دهند و از این پس، نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر یابد. قرار است وزرای خارجه دو کشور امروز یکشنبه این توافقنامه را امضا کنند.

بزرگترین حزب اپوزیسیون مقدونیه در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما از تمامی شهروندانی که از این سرسپردگی زوران زائف و توافق او با سیپراس ناراضی هستند و از سونامی اقتصادی و مشکلات ناشی از حاکمیت جناح "اتحادیه سوسیال دموکراتیک" بر مقدونیه گلایه دارند، می‌خواهیم تا در راهپیمایی شهر بیتولا (در نزدیکی مرز یونان) شرکت کنند.

به گفته این حزب، توافق مقدونیه–یونان موجب تضعیف حاکمیت ملی کشور و تضاد منافع ملی مقدونیه می‌شود.

مقدونیه در ۱۹۹۱ از یوگسلاوی مستقل شد. آتن از آن زمان بر سر نام این کشور با مقدونیه اختلاف‌نظر داشته و می‌گوید مقدونیه تنها برای نامیدن منطقه‌ای باستانی در یونان امروزی استفاده شود. طبق معاهده دوجانبه داخلی در سال ۱۹۹۵، یونان موافقت کرد که از نام جمهوری مقدونیه یوگسلاوی (FYROM) برای مقدونیه استفاده کند تا زمانی که این مناقشه حل و فصل شود.  آتن به بهانه عدم حل و فصل این موضوع مانع از پیوستن اسکوپیه به ناتو و اتحادیه اروپا شده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید