توافق‌ آتش‌بس دائم میان طرف‌های درگیر در سودان جنوبی

وزیر امور خارجه سودان از توافق میان طرف‌های درگیر در سودان جنوبی بر سر آتش‌بس دائمی خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، الدر دیری محمد احمد، وزیر امور خارجه سودان پس از مذاکراتش در خارطوم اعلام کرد: سالوا کر میاردت، رئیس جمهور سودان جنوبی و ریک مچار، رهبر شورشیان سودان بر سر آتش‌بس دائم به اتفاق‌نظر رسیدند که  این توافق ۷۲ ساعت  پس از امضای آن، وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

سالوا کر پس از امضای این توافق که با حضور عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در خارطوم انجام شد، تصریح کرد:  روزی که ملت ما در سودان جنوبی منتظر آن بودند اکنون فرا رسیده است.

مچار نیز خاطرنشان کرد: آتش‌بس در نهایت باید منجر به پایان بخشیدن به جنگ شود.

در همین راستا، عمر البشیر  تاکید کرد: امضای این توافق هدیه‌ای به ملت سودان جنوبی است و در آن ذکر شده که صلح به جوبا بازمی‌گردد.در این توافق تاکید شده که درگیری‌ها باید متوقف شود، نیروهای همپیمان عقب‌نشینی کنند، گذرگاه‌های انسانی باز  و اسیران جنگی و بازداشت‌شدگان سیاسی آزاد شوند.

در این توافق همچنین به برگزاری انتخابات سراسری شفاف و آزاد برای عموم و نیز تشکیل دولت انتقالی طی ۱۲۰ روز  برای حاکمیت  ۳۶ ماهه (سه سال) بر کشور اشاره شده است.

این توافق به نیروهای هیات دولتی توسعه کشورهای شرق آفریقا (ایگاد)اجازه استقرار به منظور نظارت بر آتش‌بس را می‌دهد.

مذاکرات خارطوم دوشنبه گذشته آغاز شد و قرار است که دو هفته به طول بینجامد و پس از آن دور جدید مذاکرات در نایروبی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید