بازنشستگی قاضی دیوان عالی آمریکا و فرصت خوب ترامپ

یکی از قاضی‌های دیوان عالی آمریکا اعلام کرده که قصد بازنشستگی دارد. این به معنی حضور قاضی محافظه‌کار دیگری در بالاترین مسند قضایی کشور به انتخاب دونالد ترامپ است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، قاضی‌های دیوان عالی آمریکا را رئیس جمهوری انتخاب می‌کند و سنا به آنها رای اعتماد می‌دهند. آنها تا زمانی که زنده باشند یا تا زمانی که بخواهند بازنشسته شوند در این سمت باقی می‌مانند.

تعداد قاضی‌های دیوان عالی آمریکا هم‌اکنون ۹ نفر است. دعواهای حقوقی که دادگاه‌های فدرال و دادگاه‌های تجدیدنظر به آنها رسیدگی کرده‌اند و یکی از طرفین به تصمیم آنها اعتراض دارد به دیوان عالی می‌رسد و تصمیم دیوان عالی هر چه که باشد برای تمام کشور و تمام پرونده‌های مشابه لازم‌الاجرا می‌شود.

به این ترتیب ترامپ می‌تواند با انتخاب یک قاضی محافظه‌کار، اثری ماندگار بر سیاست‌ها و قوانین کشورش در سال‌های آینده بگذارد.

قاضی آنتونی کندی، که در روز چهارشنبه از سمت خود استعفا کرد را رونالد ریگان در ۱۹۸۸ برای دیوان عالی انتخاب کرد.

هم اکنون از ۹ نفر قاضی دیوان عالی آمریکا، پنج نفرشان را روسای جمهوری محافظه‌کار انتخاب کرده‌اند و برای همین عجیب نیست که ببینیم تصمیم‌های آنها به نظرات جمهوری‌خواهان نزدیک است.

کندی که تا یک ماه دیگر از سمت خود کنار می‌رود، در بعضی از موارد خارج از خط و خطوط حزبی رای می‌داد. او دوبار در مسائل مربوط به همجنسگرایان به نفع این گروه رای داد و رودرروی جمهوری‌خواهان ایستاد.

دموکرات‌های آمریکا نگران هستند که با رفتن کندی، نفر بعدی که جمهوری‌خواهان به دیوان عالی بفرستند یک راست‌گرای دیگر باشد که تمایلی به میانه‌روی نداشته باشد.

در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، یکی از قاضی‌های دیوان عالی درگذشت اما با اینکه حدود یک سال تا پایان دوره اوباما مانده بود، رهبر اکثریت در سنا اجازه نداد که فرد مورد نظر اوباما حتی برای سوال و جواب در سنا حاضر شود.

سناتور میچ مک‌کانل که از جمهوری‌خواهان است آن زمان گفته بود که در سال انتخابات اجازه نمی‌دهد قاضی دیوان عالی انتخاب شود برای اینکه شاید رئیس جمهوری بعدی بخواهد فرد دیگری را انتخاب کند. حالا دموکرات‌ها در سنا می‌گویند که امسال هم سال انتخابات است و نباید قاضی دیوان عالی انتخاب شود، اما  مک‌کانل به اعتراض آنها توجهی نکرده و می‌خواهد که برای فرد مورد نظر ترامپ جلسه سوال و جواب بگذارد.

کندی ۸۱ سال سن دارد. او دومین قاضی سالمند در دیوان عالی آمریکاست. از او مسن‌تر یک قاضی لیبرال به نام روت گینزبرگ است. گفته می‌شود که خانم گینزبرگ امیدوار بود رئیس جمهوری بعدی آمریکا از حزب دموکرات باشد تا با خیال راحت بازنشسته شود و جایش را به یک قاضی دموکرات دیگر بدهد.

دونالد ترامپ از استعفای کندی استقبال کرده و وعده داده که یک قاضی محافظه‌کار جوان را به زودی جایگزین او کند.

در ماه نوامبر آمریکا شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای است. در این انتخابات تمام وکلای مردم در مجلس نمایندگان و یک سوم از سناتورها برای گرفتن رای مردم رقابت خواهند کرد. اگر به ترتیبی اکثریت سنا به دست دموکرات‌ها بیافتد آن وقت رئیس جمهوری به راحتی نمی‌تواند فرد مورد نظرش را از سد سنا رد کند. برای همین ترامپ و جمهوری‌خواهان برای اعلام نام قاضی جانشین عجله دارند و دموکرات‌ها نگرانند.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید