تبعیدگاه «آیت‌الله مدنی» در معرض تخریب+تصویر

  • تاریخ انتشار : 1397/8/27 ساعت : 15:45 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : همدان
عمارت جنانی در سال 1305 و در دوره آغاز صدارت پهلوی اول در خیابان شورین(شهدا) همدان بنا شد، این ساختمان تا دهه 40 شمسی بلندترین ساختمان شناخته می شده است.

به گزارش ایسنا، این عمارت به عنوان نخستین مسافرخانه شهر با نام «آبادان نو» مورد استفاده قرار گرفت و سرقفلی‌دار این مجموعه معتقد است که در افتتاح این مجموعه رضاخان پهلوی حضور داشته و در آن اقامت گزیده است و اکنون تنها هتل سنتی شهر شناخته می شود.

نخستین بنای چند طبقه همدان در حالی به تخریب نزدیک می‌شود که با تبدیل آن به یک هتل سنتی، می‌تواند یکی از برندهای گردشگری در این شهر باشد.

درخواست ثبت ملی عمارت جنانی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: درخواست ثبت ملی عمارت جنانی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

احمد ترابی بیان کرد: برای ثبت این اثر تاریخی دو کارشناس از تهران بنا را ارزیابی کرده‌اند که طبق نظر آنها تنها جداره بیرونی و روبه خیابان این بنا دارای ارزش تاریخی است.

وی افزود: این کارشناسان درخواست تهیه نقشه از نمای بیرونی را داشتند که آماده شده و به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

ترابی اظهار کرد: جداره سمت خیابان که در بالای مغازه‌ها قرار دارد، دارای ارزش تاریخی بوده و باقی بنا ارزش خاص و قابل توجهی ندارد و ثبت نمی‌شود.

وی ادامه داد: طرحی تهیه شده که بر مبنای آن باید این جداره حفظ شود و اگر مالک فعلی قصد توسعه یا تغییر کاربری داشته باشد فقط ملزم به حفظ جداره بیرونی است.


میراث نمی‌تواند از مالک به علت تخریب جداره این بنا شکایت کند

ترابی با اشاره به اینکه مالک، طرح هتل سنتی را به معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان ارائه داده است، گفت: به علت اینکه جداره این بنا در حال ثبت ملی است، میراث فرهنگی نمی‌تواند به علت تخریب عمدی دیوار داخلی عمارت از مالک شکایت کند و عواقب هر گونه تخریب و سقوط ساختمان در خیابان شهدا به عهده مالک بوده و این موضوع به شهرداری همدان نیز اعلام شده است.

معاون میراث فرهنگی استان همدان تأکید کرد: هیچ مانعی برای فعالیت در محوطه جداره پشتی بنا به علت عدم ارزش تاریخی وجود ندارد و این موضوع به شهرداری اعلام شده است.

یکی از فعالان مدنی استان همدان نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: این بنا مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی بوده و توسط خاندان جنانی ساخته شده است.

حسین زندی ادامه داد: آیت‌الله مدنی که در دوره قبل از انقلاب به همدان تبعید شده بودند، مدتی را در این عمارت سکونت گزیده که این اتفاق هم جزئی از تاریخ استان و این بنا است و هم نشان از ارزش معنوی این ملک دارد.

وی اظهار کرد: مغازه‌ها و بخش اندرونی این عمارت چندین مستأجر و سرقفلی دارد که مالک بخش مسافرخانه آن قصد خرید تمام این ملک را دارد که کاسبان آن منطقه از این موضوع رضایت ندارند.


کودک 7 ساله مالک فعلی عمارت جنانی

زندی اضافه کرد: مالک فعلی، این ملک را به نام کودک 7 ساله خود خریداری کرده و قصد دارد در این مکان مجتمع تجاری بسازد.

این فعال مدنی در تشریح خرابی‌های موجود در این عمارت، گفت: کاسبان این منطقه راضی به فروش ملک و سرقفلی خود نیستند، به همین علت مالک مسافرخانه ناودان این بنا را تخریب کرده تا در اثر اتفاقات طبیعی باقی بنا تخریب شده و مغازه‌داران راضی به فروش شوند.

وی تأکید کرد: اگر اتفاقی در این بنا رخ دهد علاوه بر از بین رفتن یک اثر تاریخی، آسیب جانی به ویژه برای مغازه دوچرخه‌سازی که در زیر این جداره قرار دارد، وجود خواهد داشت.

زندی انتقاد کرد: در استان همدان فعالیت و رویکرد یکپارچه وجود ندارد، از این بنا باید اداره‌کل میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری حفاظت کنند که متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی از هیچ یک شاهد نیستیم.


میراث فرهنگی آثار تاریخی خصوصی را خریداری نکرده

وی در نقد عملکرد شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی همدان گفت: در 10 سال گذشته هیچ یک از این دو نهاد اقدام به ثبت و یا خریداری آثار تاریخی خصوصی نکرده‌اند در حالیکه در سایر استان‌ها مانند تبریز منزل استاد شهریار خریداری و تبدیل به موزه شد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی موظف به حفظ آثار با 60 سال قدمت و یا بناهای با معماری متفاوت است، تصریح کرد: اینکه میراث فرهنگی اظهار می‌کند جداره تخریب شده ارزشی ندارد، مایه تأسف و شرمساری این ارگان است، جداره تخریب شده جزئی از این بنا بوده و کل مجموعه ارزشمند است.

گزارش از: فاطمه شعبانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید