گزارش ایسنا از افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان

  • تاریخ انتشار : 1397/8/29 ساعت : 00:24 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : همدان
بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، شامگاه دوشنبه در همدان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا - منطقه همدان، محمدناصر نیک‌بخت استاندار همدان در افتتاحیه این جشنواره تصریح کرد: امروز که قرار است همدان را ترک کنم، این استان فرهنگی و تاریخی به قطب فرهنگی کودک و نوجوان تبدیل شده است.

وی با گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر استان همدان اظهار کرد: امیدوارم استاندار جدید درباره بازگرداندن جشنواره فیلم کودک و نوجوان به همدان تلاش عظیمی را به کار گیرد.

نیک‌بخت با بیان اینکه هر لقب فرهنگی و هنری شایسته استان همدان است، خاطرنشان کرد: از تمام دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم.

رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان نیز ضمن قدردانی از تمام ارگان‌ها و افرادی که به برگزاری بهتر این جشنواره کمک کرده‌اند، گفت: خلاقیت و پویایی در سایه نشاط پدید می‌آید.

علیرضا درویش‌نژاد با بیان اینکه جشنواره بیست و پنجم با رویکرد تحول و جهش برگزار خواهد شد، تصریح کرد: هنر ضامن پویایی و تئاتر بارورکننده و معرف اندیشه‌هاست و امیدواریم روزهای خوب و شادی را برای کودکان همدانی رقم بزنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با ادای احترام به مدافعان حرم و خانواده‌های آنان بیان کرد: هنر اصلی را شهدا به منصه ظهور رسانده‌اند.

درویش‌نژاد با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی همچون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ما را در برگزاری این جشنواره یاری کردند، گفت: تشکر اصلی ما از مردم اصیل همدان است که این جشنواره متعلق به آنهاست.

وی در پایان یادآور شد: محمدناصر نیک بخت استاندار همدان شخصیتی ارزشمند است که امروز با کوله‌باری از تجربه این جایگاه را به فردی همچون سیدسعید شاهرخی می‌سپارد.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز با اشاره به شعار جشنواره گفت: باید به هر کودکی یادآوری شود که هر کس در هر موقعیت و مقام شایسته احترام است.

مریم کاظمی با تاکید بر اینکه فرزندان ما باید در کنار سایر علوم، هنر را نیز بیاموزند، افزود: کودکان و نوجوانان با دیدن تئاتر، توانایی حل مشکلات کوچک و بزرگ را پیدا می‌کنند بنابراین باید حق دیدن تئاتر برای کودکان را جدی بگیریم.

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پیام جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، شادابی و پویایی برای کودکان است، گفت: به عنوان نماینده مردم از همه دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره نهایت تشکر را دارم.

همچنین فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شعار جشنواره اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین حقوق کودکان و نوجوانان حق آموختن است اما باید چه آموختن و چگونه آموختن را مدنظر قرار دهیم.

نظری با بیان اینکه کودکان حق دارند روش‌های زندگی کردن را نیز بیاموزند، افزود: مساله مهارت‌های زندگی در فرآیند تربیت کودکان به توجه نیاز دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کودکان ما ریاضیات، تاریخ و جغرافیا را می‌آموزند اما در بعضی از مهارت‌ها ناتوان هستند، گفت: کودکان و نوجوانان ما مهارت کنترل خشم و نه گفتن را ندارند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور بیان کرد: اگر کودکان ما مهارت‌های زندگی را بلد بودند امروز به برخی از مشکلات و گرفتاری‌ها دچار نمی‌شدند.

نظری با بیان اینکه کودکان و نوجوانان مهارت‌های زندگی را باید از کجا و چه وقت بیاموزند؟ عنوان کرد: کودکان و نوجوانان ظرفیت‌های تعالی جامعه هستند و برای هدایت جامعه باید مهارت‌های‌ خاصی را بیاموزند.

وی با بیان اینکه هنرهای نمایشی می‌توانند مهارت‌ها را به شیوه‌های دیگری به کودکان بیاموزند، گفت: جشنواره تئاتر باید هدفمند و با توجه به نیازهای کودکان و خلاء آموزشی تولید اثر کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه هزینه‌کردن برای کودکان و نوجوان به معنای سرمایه‌گذاری برای آینده و پرورش نسل است، افزود: کودکان و نوجوانان را باید به مهارت‌هایی مسلح کنیم که زندگی شادتری داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری سیستم آموزشی و تربیتی کودکان گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تجلی امید است.

به گزارش ایسنا، اجراهای بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ساعت ۱۰:۳۰ سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه در استان همدان آغاز می‌شود و تا یکشنبه ۴ آذر ماه ادامه خواهد داشت.

در طول جشنواره ۶۴ نمایش در ۱۲ سالن اجرا و برنامه‌های جنبی هم در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی برپا می‌شود.

۱۴ کشور در این جشنواره حضور دارند که ۱۰ کشور به اجرا خواهند پرداخت و چهار کشور نیز در برنامه‌های آموزشی حضور خواهند داشت.

این دوره از جشنواره در ۹ بخش تئاتر کودک، تئاتر نوجوان، تئاتر ملل، مسابقه تئاتر خردسالان، مسابقه تئاتر خیابانی، میهمان، مسابقه تئاتر ایران، مسابقه تئاتر بین‌الملل و تئاتر دانش‌آموزی در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا، مجتمع شهید آوینی، تالار فجر، تالار مهدیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، سینما کانون و سینما فلسطین همدان برگزار خواهد شد.

ایتالیا، آلمان، بلژیک، فرانسه، ترکیه، عراق، آفریقای جنوبی، آذربایجان، نروژ، اسپانیا و هند از جمله کشورهایی هستند که در این دوره از جشنواره حضور دارند و نروژ و اسپانیا نیز مشترکاً با یک اثر نمایشی میهمان بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان هستند.

همچنین چهار کارگاه آموزشی با حضور مدرسانی از کشورهای هلند، روسیه، آلمان و استرالیا همزمان با برپایی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید