عضو هیئت رئیسه اتاق ایران:

قوانین دست و پا گیر مانع از تولید و صادرات شده است

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: قوانین دست و پاگیر و صدور بخشنامه‌های شبانه مانعی در مسیر تولید و صادرات در سطح ملی و منطقه‌ای شده است.

به گزارش ایسنا، حسین پیرموذن در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: عده‌ای قبل از شروع تحریم‌ها با جنگ روانی سعی کردند فضای نامناسبی را برای تولیدکنندگان و تجار ما فراهم کنند که در این بین ابلاغ بخشنامه‌های شبانه، افزایش قیمت ارز، مصوبات عجولانه و به ضرر فعالان بخش خصوصی و مشکلاتی که در مسیر ترخیص کالا و مواد اولیه به وجود آمد عمدتا از سوی دولتی‌ها دامنه مشکلات فعالان بخش خصوصی را افزایش داد.


وی با انتقاد از اقدامات نسنجیده در ماه‌های گذشته و صدور بخشنامه‌های دست و پاگیر در ممانعت از روان‌سازی کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاطرنشان کرد: ما بعد از دو سه ماه دولت را متقاعد کردیم تا در جنگ اقتصادی تمام عیار از تصمیمات خلق‌الساعه پرهیز کرده و زمینه همراهی و همسویی با فعالان بخش خصوصی را فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نمونه این اقدام نسنجیده را ابلاغ بخشنامه پیمان‌سپاری ارزی بدون توجه به شریط صادراتی در استان‌های کمتر توسعه یافته اعلام کرد و گفت: به جای اینکه صادرات در مقابل واردات انجام شود، متاسفانه به دلیل شرایط بحرانی ارز در کشور صادرکنندگان ما را قاچاقچی معرفی کردند، در حالی که امکان ندارد صادرکننده ما در این استان در عراق یا آذربایجان بخواهد ارز خود را نگهدارد.


پیرموذن به حذف پیمان‌سپاری ارزی در استان‌هایی با رقم صادراتی زیر یک میلیارد دلار اشاره کرد و افزود: بزرگترین تخلف دولت در ایجاد بساط ارز برای فروش چهار تا 8 هزار تومانی آن بود، در حالی که قیمت ارز باید آزاد باشد تا جلوی رانت‌ گرفته شود.

 
وی با انتقاد از پرداخت نامناسب یارانه‌ها در کشور و ترویج یک تفکر گداپروری و ایجاد رانت در سایه این شرایط پرداخت یارانه‌ها تصریح کرد: یارانه‌ها در شان مردم و استفاده کنندگان نیست، در حالی که ما به مانند الگوی آلمان و فرانسه می‌توانیم یارانه آبرومندی را به مردم پرداخت کند.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ضرورت اصلاح قوانین دست و پاگیر در حوزه صادرات را یادآور شد و بیان کرد: بالاترین رقم صادراتی استان به کشور عراق و افغانستان است و آذربایجان در جایگاه ششم صادراتی ما قرار دارد که در این شرایط باید به سمتی حرکت کنیم تا تنوع بازار و محصولات صادراتی را در استان انجام دهیم.


پیرموذن با نامناسب ارزیابی کردن میزان تسهیلات پرداخت شده در حوزه رونق تولید ادامه داد: از یک هزار و 100 واحد تولیدی در این استان تنها 18 واحد متوسط و بزرگ است و مابقی واحدهای کوچک به شمار می‌رود که در حمایت از آنها و تامین ارز نیمایی قطعا مشکلی نخواهد بود.


وی به 13 مورد ثبت سفارش در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در سطح ملی از 24 میلیارد دلار ثبت سفارش انجام شده 12 میلیارد دلار خواهان استفاده از ارز نیمایی بودند و ما قطعا تا پایان سال مشکلی در تامین مواداولیه واحدهای تولیدی در استان نخواهیم داشت.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیان کرد: در حال حاضر هیچ واحد تولیدی در استان اردبیل تعطیل نبوده و مواد اولیه آنها تامین شده است و باید به این اصل اذعان کنیم که ما در زمان تحریم با ثبات بیشتر و همچنین آشنایی با روش‌های دور زدن تحریم‌ها و عرضه محصولات متنوع به بازارهای بین‌المللی می‌توانیم در این شرایط موفق عمل کنیم.


پیرموذن در پایان پرداخت تسهیلات را در قبال سپرده‌گذاری بانک‌ها از همین محل تخلف آشکار اعلام و اظهار کرد: بانک‌ها باید از دادن چنین تسهیلاتی پرهیز کنند چرا که این سپرده‌ها نمی‌تواند ضمانت خوب برای بانک‌ها محسوب شود.


انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید