مولر به دنبال رد پای کشورهای خاورمیانه‌ در پرونده مداخله در انتخابات

براساس گزارش یک رسانه آمریکایی رابرت مولر بازرس ویژه پرونده تحقیقات مربوط به ارتباط ترامپ – روسیه در حال برنامه‌ریزی برای تمرکز بر عواملی از سمت خاورمیانه بوده؛ جایی که دست کم دو کشور به همراه رژیم صهیونیستی تلاش کردند تا دست به مداخله در انتخابات آمریکا و حتی سیاست‌گذاری‌های این کشور بزنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشا تودی رسانه آمریکایی دیلی بیست در گزارشی نوشت: منابع نزدیک به این پرونده گفته‌اند از اوایل سال ۲۰۱۹ کیفرخواست‌ها از این تحقیقات شروع به انتشار خواهند کرد و تیم مولر در حال بررسی امکان طرح اتهاماتی از بابت مداخله‌های انتخاباتی از سوی اتباع اسرائیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی این چهره‌های دارای ارتباطات گسترده نه فقط به دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای کمک به کاخ سفید پیشنهاد کمک داده‌اند، بلکه طبق این گزارش برای مداخله در سیاست‌گذاری‌های آمریکا بعد از رییس جمهور شدن او تلاش کردند.

هری لیتمن، یک مقام قضایی سابق آمریکا و از منابع آگاه به این تحقیقات با رونمایی این اطلاعات مثل این می‌ماند که ما شاهد روی آب آمدن یک زیردریایی و در عین حال دیدن بخشی از آن که تاکنون مشاهده نشده بود، هستیم.

مساله اعمال نفوذ طرف‌های خارجی در عرصه سیاست آمریکا پدیده جدیدی در این کشور نیست. قانونی تحت عنوان قانون ثبت ماموران خارجی که در ابتدا به هدف مقابله با پروپاگاندای آلمان نازی در نظر گرفته شده بود چندین دهه است که در قبال لابی‌گری‌های «رسمی» اجرا می‌شود.

رابرت مولر تاکنون برای چندین مقام نزدیک به ترامپ در ارتباط با لابی‌گری برای قدرت‌های خارجی کیفرخواست صادر کرده است. در همین راستا مایکل فلن یکی از این مقام‌ها است که به خاطر دروغ‌گویی به اف بی آی درباره کارهایی که برای دولت ترکیه انجام داد اقرار به گناهکاری کرد. یک نفر دیگر پل مانافورت است که پرونده او مربوط به حرص و طمع از بابت دریافت پول برای لابی‌گری برای اوکراین است.

با این حال ماموریت اصلی رابرت مولر تحقیق درباره ارتباطات میان کمپین دونالد ترامپ با روسیه بوده است، اما جزییات اخیر حاکی از آن است که در این پرونده عوامل خاورمیانه‌ای مطرح هستند که با روس‌ها و ترامپ تعامل داشته‌اند. این احتمال وجود دارد که حکم رابرت مولر حتی تمدید شود. با این حال تاکنون مورد تبانی در این پرونده ثابت نشده است.

مولر تاکنون تنها برای چند روس به اتهام هک ایمیل‌های دموکرات‌ها و خود را آمریکایی جا زدن در حین پست محتوای سیاسی کیفرخواست صادر کرده است. اگر این موارد نیز ثابت شوند، تنها مداخله مسکو را نشان می‌دهد، اما احتمالا این موارد در نهایت منجر به محاکمه نمی‌شود که علت آن ممنوع بودن استرداد اتباع روسیه از خود این کشور به کشورهای خارجی است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید