افزایش383درصدی خریدتضمینی گندم در دولت یازدهم/رشد معنادار شاخص ها درالبرز

کرج- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به افزاش معنادار شاخص های بخش کشاورزی استان البرز در دولت یازدهم، گفت که در دولت تدبیر و امید میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان 383 درصد رشد داشته است.
سید مجید موسوی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: میزان خرید تضمینی گندم در ابتدای دولت تدبیر و امید 9 هزار تن بود که در حال حاضر این میزان به 43 هزار و 500 تن رسیده است.
وی با بیان اینکه با اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم، رضایت مندی کشاورزان از این وضعیت بسیار بالاست، گفت: اکنون دولت در خصوص پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم هیچ بدهی به کشاورزان ندارد.
وی همچنین به رتبه های برتر این استان در تولیدات گیاهی به خصوص تولیدات باغی در سطح کشور اشاره کرد و اظهار داشت: میزان تولیدات باغی در ابتدای کار دولت تدبیر و امید 354 هزار تن بود که این رقم اکنون به 466 تن رسیده که نشان دهنده رشد 32 درصدی در این حوزه است.
موسوی اضافه کرد: البرز با تولید سالانه 168 هزار و 801 تن هلو و شلیل و 35 تن انواع آلو رتبه اول کشور و با تولید بیش از 35 هزار تن گلابی و بیش از 39 هزار تن گیلاس رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی میزان رشد تولید محصولات زراعی را نیز در دولت یازدهم 64 درصد دانست و گفت: در ابتدای کار دولت تدبیر و امید میزان تولیدات این محصولات 817 هزار تن بود که اکنون به 1341 هزار تن رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز به وضعیت مناسب تولیدات کشاورزان استان در حوزه زراعت اشاره کرد و افزود: کشاورزان این استان با تولید سالانه 26 میلیون شاخه گل لاله رتبه اول کشور و در تولید قارچ خوراکی با تولید سالانه 26 هزار تن رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی به رویکرد دولت تدبیر و امید در جهت بهره وری مناسب از آب کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: به همین منظور راه اندازی گلخانه ها دردستور کار قرار گرفته است که با رشد 56 درصدی در این عرصه تعداد واحدهای گلخانه ای از 135 به 211 واحد رسیده است.

** رتبه سوم البرز در تولید تخم مرغ
موسوی در ادامه با اشاره به تولیدات در بخش دامی، گفت: در دولت یازدهم واحدهای دام و طیور استان توسعه ی مناسبی داشته به طوریکه تعداد مجتمع های دامداری با رشد 20 درصدی از 10 واحد به 12 واحد رسیده است.
وی افزود: با توسعه واحدهای پرورش طیور نیز، میزان طیور در استان از 14 میلیون و 700 هزار قطعه به 15 میلیون و 700 هزار قطعه رسیده که رشد 7 درصدی در این حوزه را نشان می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: استان البرز با تولید بیش از 90 هزار تن تخم مرغ رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: در سطح استان 105 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 7 میلیون و 668 هزار و 643 قطعه در سال مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: همچنین سالانه 20 هزار و 800 تن گوشت مرغ در این استان از طریق 202 واحد تولید کننده با ظرفیت سالانه 4 میلیون و 738 هزار و 725 قطعه تولید می شود.
موسوی اضافه کرد: تولیدکنندگان آبزیان نیز با رشد 14 درصدی میزان تولید را از 2101 تن به 2400 تن رسانده اند.
وی افزود: میزان تولید ماهیان زنیتی نیز از 9 میلیون قطعه در ابتدای دولت تدبیر و امید به 12 میلیون قطعه با رشد 33 درصدی رسیده است.

**رشد 308 درصدی اشتغال پایدار در بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در استان البرز بیان داشت: با اجرای روش های نوین و صنعتی در تولید محصولات کشاورزی سالم، ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین راه اندازی واحدهای گلخانه ای، 1170 اشتغال پایدار جدید در استان ایجاد شد.
وی اضافه کرد: به طوریکه در ابتدای دولت تدبیر و امید برای 380 نفر اشتغال پایدار ایجاد می شد که هم اکنون این عدد با رشد 308 درصدی به 1550 نفر رسیده است.
وی گفت: همچنین تثبیت اشتغال پایدار در بخش کشاورزی از 2400 نفر به 4650 نفر با رشد 94 درصدی رسیده است.
موسوی یکی از اقداماتی که منجر به اشتغال پایدار مناسبی در استان می شود را فراوری محصولات و فعالیت صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و تصریح کرد: در این حوزه با رشد 21 درصدی میزان فراوری محصولات از 433 هزار و 57 تن به 522 هزار و 486 تن رسیده است.

**رشد 59 درصدی صادرات محصولات کشاورزی استان البرز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز ادامه داد: با تولیدات سالم انواع محصولات کشاورزی در بخش باغی، زراعی، دام و طیور هر ساله مقدار مناسبی از این تولیدات به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می شود به طوریکه ارزش صادرات با رشد 59 درصدی از 110 میلیون دلار به 175 میلیون دلار افزایش یافته است.
وی افزود: همچنین با توجه به ایجاد بازار جدید روسیه در سال جاری پیش بینی می شود میزان صادرات به 220 میلیون دلار افزایش یابد.
وی از جمله این صادرات را تخم مرغ، گوسفند، تلیسه، مرغ و... برشمرد.

**افزایش 19 درصدی طرح های آبیاری تحت فشار در البرز
موسوی در ادامه به اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و نوین اشاره کرد و بیان داشت: با اجرای 154 طرح آبیاری تحت فشار در سطح اراضی زراعی و باغی استان، تعداد این طرح ها از 829 به 983 طرح رسیده که 19 درصد رشد نشان می دهد.
وی گفت: این طرح ها در این مدت در 2661 هکتار اجرا شده که در ابتدای دولت تدبیر وامید این طرح در 10 هزار و 529 هکتار انجام شده بود که اکنون با 25 درصد افزایش به 13 هزار و 190 هکتار رسیه است.
وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهوری به استان البرز اعتبار اجرای 6 هکتار دیگر طرح های آبیاری تحت فشار به تصویب رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اجرای سیستم میکرو را یکی از این طرح ها برشمرد و افزود: اجرای این سیستم در محصولات اساسی موجب افزایش بهره وری آب، تسهیل عملیات آبیاری، یکنواختی پخش آب و تسهیل استفاده از روش کود آبیاری می شود که این سیستم فقط در دولت یازدهم در سطح 1410 هکتار انجام شده است.

**جذب 200 میلیارد ریال سرمایه در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی البرز
موسوی به اقدامات شاخص استان اشاره کرد و ادامه داد: در بخش نظام تامین مالی به ویژه جذب مشارکت های مردمی و تجمیع سرمایه های خرد و بکارگیری آن در فعالیت های بخش، تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان البرز به عنوان فعالیت شاخص محسوب می شود.
وی گفت: این صندوق که در ابتدا با 16 میلیارد ریال تشکیل گردید اینک دارای 200 میلیارد ریال سرمایه و 50 تشکل عضو است که با اعطای وام های کوتاه مدت موفق به گره گشایی از مشکلات تولید شده است به طوریکه گردش مالی آن طی یک سال بالغ بر هزار میلیارد ریال بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: همچنین در بخش زنجیره تولید قارچ خوراکی شامل تولید کمپوست، واحدهای تولیدی پرورشی قارچ، مراکز فراوری و عرضه در قالب اتحادیه و انجمن پرورش قارچ، استان در 2 سال گذشته به عنوان قطب تولید و صادرات قارچ کشور محسوب می شود.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری

نظر خود را ثبت کنید