نیرو , آب , سدهای آذربایجان شرقی " />

کاهش 20 درصدی آب ورودی به سدهای آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از کاهش 20 درصدی ورودی آب به سدهای استان نسبت به سال آبی گذشته خبرداد.
مجتبی جلیل زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش 232 میلی متری استان در سال زراعی جاری ( ابتدای مهر 95 تا پایان تیر 96 )، گفت: این میزان بارش نشانگر کاهش 32 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش 19 درصدی نسبت به میانگین بلندمدت است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین کاهش بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه به میزان 40 درصد اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: بهار امسال تنها یک مورد بارش موثر داشتیم که آن هم منجر به وقوع سیل شد.
جلیل زاده با اشاره به بررسی انجام شده بر روی هشت سد بزرگ استان آذربایجان شرقی، گفت: بیشترین کاهش ورودی در سد زنوز مرند به میزان 49 درصد اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در برخی سدها شاهد سرریز بودیم، گفت: امسال بیش از 20 درصد در حجم سدها کاهش داریم.
جلیل زاده با اشاره به وضعیت منابع آب زیرزمینی استان آذربایجان شرقی، گفت: با اجرای طرح های تعادل بخشی بیشتری سفره های زیرزمینی در وضعیت تثبیت قرار گرفته اند و بر اساس برنامه ریزی 20 ساله باید کسری مخازن جبران شود.
وی با اشاره به اینکه سالانه 50 میلیون متر مکعب کسری مخزن داشتیم، گفت: در زمان حاضر شاهد کسری یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعبی مخازن زیرزمینی در دشت های استان هستیم.
جلیل زاده با بیان اینکه 12 طرح توسط آب منطقه ای آذربایجان شرقی با همکاری چند دستگاه اجرایی و کشاورزان به منظور جبران کسری مخازن زیرزمینی اجرا می شود، گفت: چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت بیشترین آسیب را به منابع زیرزمینی می زند.
وی با اشاره به فعالیت گروه های کنترل به منظور جلوگیری از حفر چاه و برداشت بیش از اندازه، گفت: برای بیش از 50 درصد از چاه های واقع در دشت های شبستر، تسوج و مرند که جزو دشت های بحرانی استان محسوب می شوند، کنتور هوشمند نصب شده است.
جلیل زاده با اشاره به اینکه مسدود کردن چاه های غیرمجاز از سال 86 شروع شده است، گفت: تا پایان سال 95 تعداد 5 هزار و 670حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.
وی با اشاره به وجود 19 هزار حلقه چاه غیرمجاز در اراضی کشاورزی، خانگی و صنعتی استان، گفت: در برنامه 20 ساله طرح تعادل بخشی که از سال 94 شروع شده است 13 هزار حلقه چاه باید تعیین تکلیف شود.
وی با اشاره به اینکه 88 درصد موجودی آب استان در بخش کشاورزی، 10 درصد شرب و 2 درصد در بخش صنعتی مصرف می شود، گفت: در کنار استفاده از شیوه های نوین آبیاری و متناسب کردن الگوی کشت با نیاز آبی، باید کشت برخی اقلام با نیاز مصرفی بالا حذف شود.
جلیل زاده گفت: بر اساس برنامه 5 ساله مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه که با بیشترین تنش آبی روبرست و آب قابل دسترس در این حوضه کمتر از یکهزار مترمکعب است باید 40 درصد کاهش یابد.
وی با بیان اینکه لایروبی مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از موثرترین روش های احیای دریاچه در حال اجراست، گفت: اولویت استان آذربایجان شرقی ساماندهی رودخانه آجی چای ( تلخه رود) بود که انجام شد.
جلیل زاده گفت: لایروبی سایر رودخانه ها از جمله قلعه چای و صوفی چای هم در برنامه است.
وی با اشاره به اینکه سطح آب دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارندگی در سه سال گذشته تثبیت شده است، این اتفاق را نشانگر موفقیت در برنامه های احیا دانست.
وی بر مدیریت مصرف آب شرب هم تاکید و خاطرنشان کرد: در حالی که سرانه آب قابل دسترس استان 1250 متر مکعب، در کشور 1950 متر مکعب و در دنیا 7 هزار مترمکعب است، سرانه مصرف آب شرب در استان ما 220 لیتر و در کشورهای اروپایی 130 تا 150 لیتر است.
جلیل زاده با اشاره به اینکه طرح دانش اموزی نجات آب با عنوان 'داناب ' در راستای فرهنگ سازی مصرب آب و با هدف تربیت نسلی آشنا با چالش های آب اجرا می شود، گفت: با صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب، مشکل کم آبی بسیاری از مناطق حل می شود.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر 10 سد بزرگ استان آذربایجان شرقی شامل سدهای علویان، سهند، نهند، آیدوغموش، ستارخان، قلعه چای، ارسباران، زنوز، کردکندی و تاجیار در حدود 200میلیون متر مکعب آب دارند.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183

نظر خود را ثبت کنید