هواشناسی , بارندگی , سال زراعی " />

کاهش 23 درصدی میانگین بارش ها در سال زراعی جاری

زنجان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: میانگین بارش های این استان از اول سال زراعی جاری (یک مهر 95 تا چهارم مرداد امسال) 243 میلیمتر گزارش شد که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت 23 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25.2درصد کاهش دارد.
احد یاغموری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین بارش های این استان از اول سال زراعی جاری (یک مهر 95 تا چهار مرداد امسال) 243 میلی متر گزارش شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن 325 میلی متر و بلند مدت 314میلی متر بوده است.
وی یادآوری کرد: بر این اساس میانگین بارش های استان به لحاظ عددی 71.2 میلی متر و نسبت به مدت مشابه بلند مدت 23 درصد کاهش نشان می دهد.
یاغموری افزود: بیشترین بارندگی این استان طی سال زراعی جاری بطور مشترک از شهرستان های ابهر و خرمدره به میزان 313میلیمتر اختصاص دارد که ابهر نسبت به میانگین بلند مدت 13 و خرمدره 18 میلیمتر بوده و در مجموع ابهر چهار و خرمدره 6درصد افزایش نشان می دهند.
وی اظهار کرد: بیشترین کاهش بارندگی این استان نیز به طارم اختصاص داردکه طی مدت یاد شده از این منطقه 190 میلیمتر گزارش شد و نسبت به میانگین بلند مدت کاهش40 درصدی دارد.
به گفته این مسئول، بارش های شهر زنجان نیز در بازه زمانی اول مهر سال 95 تا چهار مرداد امسال 209میلی گزارش شد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 319 میلی متر بود و نسبت به میانگین بلندت مدت 32 درصد کاهش نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان ادامه داد: موضوع مهمی که وجود دارد این است که سهم میانگین بارش های سالانه این استان در فصل تابستان چهار درصد معادل 15 میلیمتر است و حتی با احتساب این روند به سطح نرمال نمی رسد.
وی تاکید کرد: ایران و این استان در مناطق نیمه خشک قرار دارند و به همین دلیل میزان بارش های سالیانه متغیر بوده و این موضوع امری طبیعی محسوب می شود.
یاغموری خاطر نشان کرد: با وجود کاهش میزان بارندگی های این استان نمی توان گفت ، زنجان در مسیر خشکسالی قرار دارد چرا که تحقق این مهم با توجه به معیارها و ارزیابی های مختلفی انجام می گیرد.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

نظر خود را ثبت کنید