سیل خراسان رضوی , استاندار , جلسه مدیریت بحران " />

استاندار خراسان رضوی: استان در برابر سیل آسیب پذیر است

  • تاریخ انتشار : 1396/5/22 ساعت : 20:21 - 6 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : سایر
مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: 35 درصد گستره این استان سابقه سیل خیزی و سیل گیری دارد. این موضوع نشان می دهد خراسان در برابر سیل تا حدی آسیب پذیر است.
علیرضا رشیدیان عصر یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مشهد افزود: در اثر سیلی که 20 مرداد در شهرستانهای فریمان، درگز، نیشابور، کلات، مشهد سرخس رخ داد 58 روستا خسارت دیده و 9 نفر جان باختند.
وی ادامه داد: پیش از وقوع سیل هواشناسی، فرمانداری و تمام دستگاههای اجرایی هشدارهای لازم را در مناطق پایین سطح و حوالی رودخانه ها به ساکنان آنها داده بودند اما بازهم با رخ دادن این حادثه شاهد خسارات زیادی بودیم که البته می توانست بسیار فاجعه بارتر باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: همه دستگاههای اجرایی بسیج، سپاه پاسداران فرمانداریها و بقیه سازمانها همکاری خوبی داشتند تا مردم را از منطقه تحت هجوم سیل دور کنند زیرا حفظ جان مردم در اولویت ما قرار دارد.
وی افزود: دستگاههای اجرایی برای اسکان مردم آسیب دیده تلاش مطلوبی انجام دادند و تمام خسارت اولیه ناشی از سیل شناسایی شد. بیشترین خسارت مربوط به مراتع کشاورزی، دامداریها و وسایل نقلیه کشاورزان بوده است.
رشیدیان ادامه داد: همچنین 65 درصد گستره خراسان رضوی بر روی گسلهای زلزله خیز قرار گرفته و این استان 16 فروردین گذشته زلزله 6.1 ریشتری را پشت سر گذشت که یک نفر کشته داشت و خساراتی به منازل روستائیان در سرخس و مشهد زد.
وی همچنین بر لزوم مدیریت سیلابها در خراسان رضوی تاکید و بیان کرد: با یک مدیریت صحیح می توان تهدید جریان سیلاب را به فرصت تبدیل و این آبها را برای مصارف مختلف جمع آوری کرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: باید برای مبادی شکل گیری سیل در بالادست و مسیرهای رودخانه چه در بستر و چه در حریم آنها تدبیری اندیشه شود تا سیلابها در مسیر مناسب هدایت شوند.
وی افزود خراسان رضوی با معضل دیگری به نام بروز سرمای شدید و بی موقع نیز مواجه است بطوری که پاییز پارسال سرمای شدید و بی موقع در استان خسارات قابل توجهی به کشاورزان وارد کرد.
رشیدیان ادامه داد: با توجه به حوادث طبیعی که در استان رخ می دهد باید موضوع بیمه برای مدیریت بحران در سطح ملی فراگیر شود و بیمه ها در حوزه خسارتهای ناشی از بروز حوادث طبیعی با دستگاههای اجرایی مشارکت داشته باشند.
وی گفت: سازمانهای بیمه گر می توانند با مشارکت دستگاههای مسئول در مناطق مختلف استان صندوق بیمه تشکیل داده و تهدیدهای ناشی از بروز سیل و زلزله را با بیمه کردن کالا و دامها تبدیل به فرصت کنند.
استاندار خراسان رضوی برآورد اولیه خسارت سیل اخیز را در راه، خانه های روستایی، مزارع کشاورزی و باغها هزار و 490 میلیون ریال ذکر و بیان کرد: تا پایان هفته فرم نهایی خسارتهای ناشی از سیل به هیات دولت ارسال خواهد شد.

* خسارات سیل اخیر
رئیس سازمان جهاد کشاوزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سیل اخیر به مزارع شهرستانهای کلات، سرخس، درگز و نیشابور در مجموع 700 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
مجتبی مزروعی افزود: خسارت به دو هزار هکتار زمین باغی و زارعی، صدمه به دو هزار راس دام، خسارت به 50 منبع آبی و تاسیسات انتقال آب، تلف شدن هزار و 125 ماهی و خسارت به باغهای گردو و درختان دانه دار از جمله صدماتی است که به بخش کشاورزی بر اثر سیل اخیر وارد شد.
مدیرکل آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: در جریان سیل اخیر حجم آب مازد بر ظرفیت دبی رودخانه های استان به 100 مترمکعب در ثانیه رسید.
محمدحسین جعفری افزود: سیلاب در رودخانه بابارمضان شهرستان کلات، رودخانه سرولایت شهرستان نیشابور و چهلمیر شهرستان درگز بیشترین خسارت را وارد کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: در سیل اخیر 320 کیلومتر از راهها در شهرستانهای مشهد، درگز، سرخس، نیشابور، کلات و قوچان خسارت دیده اند.
ابراهیم نصری افزود: برآورد اولیه از میزان خسارت ناشی از سیل اخیر به راههای خراسان رضوی 46 میلیارد ریال است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم در این نشست گفت: سیل روز جمعه گذشته به زیر ساختهای برخی مناطق تحت حفاظت این اداره کل خسارت وارد کرد که پارک ملی تندوره از آن جمله است.
حمید صالحی افزود: این پارک محل زندگی چهار هزار و 500 راس قوچ و میش و همچنین زیستگاه پلنگ ایرانی است.
وی مجموع خسارت وارده به زیرساختهای مناطق تحت حفاظت محیط زیست خراسان رضوی را بر اثر سیل 30 میلیارد ریال عنوان کرد.
رضا موسوی نیا مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: در سیل اخیر به 166 منزل مسکونی در شهرستانهای کلات، درگز، چناران و نیشابور خسارت وارد شد.
خبرنگاران: میترا عبدالهی و حسین عباسی ** انتشار: حسین کریم زاده
7489/7495/1858

نظر خود را ثبت کنید