کاهش آب , تالاب استیل , آستارا " />

گرما و کاهش آب تالاب استیل آستارا

  • تاریخ انتشار : 1396/5/22 ساعت : 15:16 - 6 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : سایر
آستارا - ایرنا - به دنبال افزایش دما و کاهش بارندگی ها چند آبگیر، آبند و تالاب استیل آستارا با خشکسالی مواجه شده و سطح آب در بخش هایی از این تالاب کاهش یافته است.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، منابع آبی آستارا اغلب برای مصارف کشاورزی استفاده می شود که با کاهش نزولات جوی، خشک و سطح آب های زیرزمینی این شهرستان با افت شدید رو به رو شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا در گفت وگو با ایرنا با اشاره به کاهش آب تالاب استیل این شهرستان گفت: آب استیل از آب های جاری حاشیه تالاب و چشمه های بالا دست تامین می شود و مازاد آن به مصرف کشاورزی می رسد که با افزایش دمای هوا و تبخیر آب، آبگیرها و تالاب استیل دچار کاهش شدید سطح آب شده است.
محمدرضا روشنی افزود: با خشک شدن بخش عمده ای از آب تالاب، زیستگاه آبزیان، پرندگان مهاجر و گونه های گیاهی با خطر مواجه شده است.
وی افزود: شرکت آب منطقه ای گیلان با حفر چاه های عمیق می تواند آب اراضی کشاورزی حاشیه تالاب استیل را تامین کند تا در آبیاری اراضی کشاورزی، از آب استیل کمتر استفاده شود.
مدیر جهاد کشاورزی آستارا نیز به ایرنا گفت: 11 حلقه چاه عمیق برای تامین آب اراضی کشاورزی این شهرستان فعال است.
ایرج شیارکار با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال در آبیاری اراضی کشاورزی با مشکل خاصی مواجه نیستیم، افزود: مسئولیت بهره برداری از آب تالاب استیل بر عهده شرکت آب منطقه ای است و مازاد آب آن برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس اداره منابع آب آستارا نیز بیان کرد: همه ساله با بارش باران از اوایل پاییز رهاسازی آب های جاری به محدوده تالاب استیل آغاز می شود و تا 15 اردیبهشت سال آینده ادامه می یابد.
آرش سیف اللهیان افزود: اداره منابع آب آستارا به عنوان نماینده شرکت آب منطقه ای گیلان در فصول آبیاری اراضی کشاورزی از آب مازاد استیل استفاده می کند.
وی ادامه داد: به خاطر خاصیت خاک آستارا، میزان ماسه دهی چاه عمیق در محدوده تالاب استیل زیاد است و تاکنون به حفر چاه در آن نقطه اقدام نکرده ایم.
وی تصریح کرد: خشک شدن آب بخش هایی از تالاب استیل به علت افزایش دمای هوا موقتی است و با آغاز بارش ها در اواخر شهریور یا اوایل پاییز، دوباره به حالت اولیه بازخواهد گشت.
سیف اللهیان ادامه داد: 21 حلقه چاه عمیق با مجوز اداره منابع آب آستارا برای مصارف کشاورزی فعال است و 600 حلقه چاه غیر مجاز نیز در این شهرستان شناسایی شده و کشاورزان باید به دریافت مجوز برای چاه های خود اقدام کنند در غیر اینصورت چاه های آنها مسدود خواهد شد.
فردین فرتوت نیا رئیس اداره هواشناسی آستارا نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، 191 میلیمتر باران در این شهرستان باریده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 12 درصد کاهش یافته است.
وی حجم تبخیر آب در چهار ماه نخست امسال را 502 میلیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد و نسبت به بلندمدت اقلیمی 17درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: در 27 روز گذشته شاهد بارندگی نبودیم اما در این مدت، میزان تبخیر آب 189 میلیمتر بوده است.
تالاب 138 هکتاری استیل در نزدیکی شهر آستارا و در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد و اهمیت اکوتوریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و کشتزارهای اطراف زیاد است.
ضلع غربی تالاب پوشیده از جنگل و پوشش های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور مناظر بسیار جالبی را به وجود آورده که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران است و از نظر گردشگری یکی از جاذبه های مهم شهرستان آستارا به شمار می رود و از سال 84 به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده و منطقه شکار ممنوع محسوب می شود.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است.
گزارش: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده:کبیری
7105 / 7124/2007

نظر خود را ثبت کنید