سالانه 464 میلیون مترمکعب آب به صورت غیرمجاز از منابع آبی زنجان برداشت می شود

  • تاریخ انتشار : 1395/11/13 ساعت : 08:18 - 7 سال قبل
  • از گروه : اقتصادی
  • زیرگروه : سایر
زنجان – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: از یک میلیارد و 874 میلیون متر مکعب آب این استان سالانه 464 میلیون مترمکعب به صورت غیرمجاز برداشت می شود که شهروندان در مصرف بهینه این مایه حیات باید توجه جدی داشته باشند.
یوسف رضاپور شامگاه سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه افزود: استان زنجان دارای 17 هزار و 826 چاه عمیق و نیمه عمیقه دارد که از این تعداد هشت هزار و 369 چاه بدون مجوز است.
وی اظهارکرد: چاه های غیرمجاز سالانه 312 میلیون مترمکعب آب اضافه برداشت دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: از چاه های مجاز و غیرمجاز نیز نزدیک به 152 میلیون متر مکعب آب اضافه برداشت می شود.
رضاپور اظهارکرد: کل آب استان زنجان از طریق 17 هزارو 826 چاه، 730 رشته قنات، پنج هزار و 894 دهنه چشمه و آبهای سطحی یک میلیارد و 874 میلیون مترمکعب تامین می شود که از این میزان 464 میلیون متر مکعب آب به صورت غیرمجاز برداشت می شود.
وی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط 77 سانتیمتر از سطح منابع آبی استان زنجان کاهش می یابد، اظهار کرد: حفاظت و حراست از منابع آبی وظیفه حاکمیتی آب منطقه ای استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان گفت: برای خروج از بحران آب باید مصرف بهینه توسط شهروندان محقق شود تا به شرایط پایدار برسیم.
رضاپور تاکید کرد: 84 درصد مصرف آب استان زنجان برای بخش کشاورزی، 3.5 درصد برای صنعت، 7.4 درصد برای شرب و 4.7 درصد نیز برای فضای سبز و خدمات استفاده می شود.
وی با بیان اینکه مصرف آب شرب 2.5 تا سه برابر سرانه دنیاست افزود: در شرایطی که بحران و کمبود آب داریم، این بحران و کمبود بخشی به فرهنگ مصرف و بخشی نیز به زیر ساخت ها مربوط می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان، با تاکید بر اینکه برای صرفه جویی در آب نمی توانیم از بخش صنعت و خدمات کم کنیم، گفت: با توجه به اینکه بیشترین درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، باید مصرف این بخش را محدود کنیم.
رضاپور خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 368 حلقه چاه مسدود و 827 حلقه چاه غیرمجاز نیز پلمپ شده است تا تعیین تکلیف شوند.
وی یادآورشد: برای 87 چاه پروانه دار که برداشتی بالای مقدار پروانه خود داشتند اخطار داده شده است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی

نظر خود را ثبت کنید