کاهش 40 هزار نفری جمعیت دانشجویی در استان مرکزی

  • تاریخ انتشار : 1396/9/20 ساعت : 13:47 - 6 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : مرکزی
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی از کاهش 40 هزار نفری جمعیت دانشجویی در استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا فتح‌آبادی در دوازدهمین نشست شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان مرکزی با اشاره به یافته‌های فاز هشتم اطلس جامع نظام آموزش عالی استان عنوان کرد: استان مرکزی برای اولین بار در کشور طی هشت سال آمار و اطلاعات آموزش عالی را تدوین کرده است و اطلس نهم نیز در حال گردآوری است که ظرف یک ماه آینده با تکمیل اطلاعات جدید از سوی دانشگاه‌ها، پردازش می‌شود.

وی با اشاره به وجود 76 مرکز آموزش عالی در استان مرکزی 15 مرکز را دولتی، 13 مرکز را پیام نور، 20 مرکز را مرکز جامع علمی و کاربردی، 19 مرکز را دانشگاه آزاد اسلامی و 9 مرکز را موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی عنوان کرد و افزود: استان مرکزی دارای 89 هزار و 763 دانشجو است که 24 درصد آن در دانشگاه‌های دولتی، 18 درصد در دانشگاه‌های پیام‌نور، 10 درصد دانشگاه جامع علمی  کاربردی، 43 درصد دانشگاه آزاد اسلامی و پنج درصد در موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی مشغول تحصیلند.

فتح‌آبادی با بیان اینکه 64 درصد دانشجویان استان بومی و باقی غیربومی هستند، گفت: 18 درصد دانشجویان مشغول تحصیل در مقطع کاردانی، 58 درصد در مقطع کارشناسی، 21 درصد مقطع کارشناسی ارشد و سه درصد مقطع دکترا هستند.

وی توزیع دانشجویان استان بر حسب گروه تحصیلی را این چنین اعلام کرد: 46 درصد در رشته‌های انسانی، 7 درصد در رشته‌های علوم پایه، 6 درصد در رشته‌های علوم پزشکی، 2 درصد رشته کشاورزی، 3 درصد هنر، 35 درصد در رشته‌های فنی و مهندسی و یک درصد در رشته زبان مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: نسبت جمعیت دانشجویان مراکز آموزش عالی استان مرکزی به استاد 16 به یک است که کمترین میزان با نسبت 5 به یک در تفرش و بیشترین در خنداب با نسبت 150 دانشجو به یک استاد به ثبت رسیده است.

وی تعداد اساتید دانشگاه‌های استان را 6 هزار و 917 نفر عنوان کرد که از این تعداد 26 درصد عضو هیات علمی و 74 درصد غیر هیات علمی هستند و 67 درصد این اساتید مرد و 33 درصد زنان هستند.

فتح‌آبادی تصریح کرد: مساحت فضای آموزشی استان 428 هزار و 407 مترمربع است و در حال حاضر به صورت میانگین به ازای هر دانشجو 4 مترمربع فضا وجود دارد. بیشترین فضا مربوط به دانشگاه آزاد و کمترین آن مربوط به دانشگاه‌های غیرانتفاعی است.

وی در خصوص وضعیت خوابگاه‌های استان گفت: استان مرکزی دارای 66 خوابگاه است که نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش یافته است. 55 درصد این خوابگاه ها مربوط به دانشگاه های دولتی است و متاسفانه دانشگاه پیام‌نور نیز فاقد خوابگاه است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: هفت هزار و 860 دانشجوی استان مرکزی در خوابگاه‌ها ساکن هستند که شامل 60 درصد دختران و 40 درصد پسران می‌شوند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان مرکزی دارای 172 مشاور هستند که نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: 93 نفر از این تعداد مشاور زن و باقی مشاور مرد هستند. برای هر 522 دانشجو یک مشاور وجود دارد که کمترین تعداد مشاور در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و بیشترین در دانشگاه آزاد فعالیت دارند.

فتح‌آبادی سه رشته برتر استان از نظر تعداد دانشجو را رشته حسابداری با 9 هزار و 512 دانشجو، مدیریت با هشت هزار و 562 دانشجو و رشته روانشناسی با 9 هزار و 398 دانشجو عنوان کرد.

وی با اشاره به کاهش 6 درصدی مراکز دانشگاهی استان مرکزی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: تعداد مراکز دانشگاهی استان مرکزی از 81 مرکز به 76 مرکز تقلیل یافته است و علاوه بر آن نیز 130 هزار دانشجوی سال تحصیلی 91-90 امروز به 89 هزار دانشجو رسیده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در ادامه به برخی مشکلات کلی مراکز آموزش عالی استان مرکزی اشاره کرد که شامل کند شدن پیگیری‌های مسائل استانی تحت تاثیر تغییرات مدیریتی در مجموعه وزارت علوم، کاهش درآمد مراکز آموزش عالی بویژه در بخش غیر دولتی با توجه به کاهش دانشجو، مشکلات نقدینگی و کافی نبودن بودجه‌های جاری متناسب با هزینه‌ها و عدم تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات، معوقات حقوق و مزایا در برخی از مراکز به دلیل چالش‌های مالی و بدهی به صنوف، تغییر و تحولات مدیریت و عدم ثبات مدیریتی در مراکز علمی و ... است .

فتح آبادی اضافه کرد: دولت دوازدهم در حوزه آموزش عالی پیشنهاداتی در سطح کلان دارد مانند توجه و کاربست بیانات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سند دانشگاه اسلامی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم‌انداز 1404، سیاست‌های کلی علم و فنآوری، سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه تحقیقاتی کشور، منشور حقوق شهروندی و قوانین و برنامه‌های توسعه کشور و برنامه ششم توسعه کشور که باید در سطح استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید