وقوع 16 تن فرسایش آبی در هر هکتار از اراضی استان مرکزی

  • تاریخ انتشار : 1397/3/27 ساعت : 10:48 - 5 سال قبل
  • از گروه : استان ها
  • زیرگروه : مرکزی
سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی میزان فرسایش آبی در هر هکتار از اراضی استان را 16 تن عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین محمدی در حاشیه بازدید نمایندگان مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی از کویر میقان که به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی صورت گرفت، در جمع خبرنگاران گفت: روز جهانی بیابانزدایی مصادف با 17 ژوئن، هر ساله با شعارهای مختلف گرامی‌ داشته می‌شود و برای سال جاری نیز شعار "سرزمین ارزشمند است، برای حفظ و احیای آن سرمایه‌گذاری‌ کنیم" در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تغییرات اقلیم، خشکسالی، کاهش بارندگی و افت آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر گفت: در شرایط کنونی، پوشش گیاهی که وظیفه حفظ آب و خاک را دارد، تحت‌الشعاع قرار گرفته است؛ بر همین اساس شعار امسال روز جهانی بیابانزدایی بر حفظ و احیای منابع‌طبیعی و پوشش گیاهی تاکید دارد تا تلنگر و دغدغه لازم در این راستا در بین جامعه ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و احیای پوشش گیاهی برای مقابله با بیابانزایی بسیار مهم است چراکه با توسعه بیابان‌ها روند توسعه پایدار کشور به هم می‌ریزد، گفت: کارخانجات و شهرهای اطراف مناطق کویری بواسطه بیابانزایی متضرر می شوند و به مخاطره می‌افتند و به همین دلیل بحث اقدامات پیشگیرانه در حوزه بیابانزایی مورد توجه قرار گرفت و کار از سال 1370 برای کاهش تاثیرات تغییرات اقلیم و کاهش بارندگی‌ها آغاز و نسبت به احیای اراضی بیابانی و کویری در استان اقدام شده است.

محمدی به اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و گفت: در این راستا در کویر میقان اراک 20 هزار هکتار بوته‌کاری با گونه‌های قره داغ و آتریپلکس انجام انجام شده و در نقاطی که شوری خاک و غلظت املاح بالاست و امکان کاشت گیاهان وجود ندارد، به منظور جلوگیری از گردوغبار و حرکت شن‌های روان کاشت بادشکن‌های غیرزنده انجام و در بین بادشکن‌ها گیاهان بومی کویر میقان همچون قره‌داغ کاشت شده است که پس از مدتی با از بین رفتن بادشکن‌ها که هیچ گونه آسیب زیست‌محیطی به همراه ندارد، این گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم به صورت کامل مستقر می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه امروز در بحث گیاهان در کویر میقان همچون آتریپلکس با موضوع سن دیرزیستی مواجه هستیم به شکلی که گونه‌ها خشک و چوبی شده‌اند که برای اصلاح وضعیت آنها کار هرس و جوانسازی در حال انجام است، از طرفی از چوب‌های خشک گیاهان در نقاط دیگر به عنوان بادشکن استفاده می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به وجود 490 هکتار اراضی بیابانی در استان بیان کرد: هفت شهرستان استان مرکزی بیابانی است و عملیات‌ مقابله با بیابانزایی در این شهرستان‌های در حال انجام است. بحرانی‌ترین شهرستان‌ استان مرکزی در بحث بیابانزایی شهرستان زرندیه و منطقه کویر میقان است و باقی مناطق نیز تحت کنترلهستند و در این راستا احیای مناطق با گونه‌های بومی مناطق مورد نظر و پیگیری است.

وی با اشاره به فرسایش بالای آبی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی با 14 تا 16 تن فرسایش آبی در هر هکتار مواجه است، در حالی که متوسط فرسایش آبی در حدود 5 تن در هر هکتار است. اگر این روند ادامه داشته باشد خاک از بین خواهد رفت و امکان کاشت گیاه و کشت محصولات در خاک را نخواهیم داشت.

محمدی علت اصلی این حجم فرسایش آبی را شخم در جهت شیب اراضی بالادست حوضه آبخیز دانست و گفت: متاسفانه بارندگی‌ها در زمانی رخ می‌دهد که هیچ پوشش گیاهی در اراضی نیست و برخورد قطرات باران باعث حرکت خاک می‌شود در حالی که پوشش گیاهی به عنوان سایه‌بان یا ضربه‌گیر عمل می کند و مانع اعمال فشار به خاک منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرسایش آبی را در همه شهرستان‌های استان مرکزی شاهد هستیم، تاکید کرد: حفظ آب یکی از مهمترین اولویت‌های منابع‌طبیعی استان مرکزی است چراکه اگر آب و خاک حفظ نشود به توسعه پایدار نخواهیم رسید و بر همین اساس امسال از محل صندوق توسعه ملی در حوزه آبخیزداری استان مرکزی 15 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است تا عملیات های آبخیزداری به منظور جلوگیری از خروج سریع آب از حوضه‌های آبخیز و تزریق به سفره‌های آب زیرزمینی انجام گیرد و این اقدامات در اولویت‌های برنامه منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال جاری است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: تا پایان سال مالی 96 در استان مرکزی 150 نقطه‌پروژه در 20 حوضه آبخیز عملیات آبخیزداری انجام شده است.

انتهای پیام


نظر خود را ثبت کنید